جراحی عمومی

جراحی قسمت های مختلف دستگاه گوارش

از دوران کودکی حسی که با ما همراه می شود بلعیدن و خوردن است، از این راه می توان با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کرد و همان طور که می دانید کودکان با فک و دهان خود به لمس اجسام اطراف خود می پردازند.
سیستم دستگاه گوارش نقش پیچیده ای را در زندگی ما دارد و مهم تر از دیگر قسمت های بدن به شمار می رود مخصوصا برای افرادی که مشغول به انجام فعالیت هایی هستند که باید با دستگاه گوارش سالمی برخوردار باشند.
می توان گفت یکی از پر کاربرد ترین اعضای بدن به نحوی که به طور مستقیم با همه اعضای بدن در ارتباط است دستگاه گوارش می باشد که اگر مشکلی در هر کدام از این قسمت ها پیش بیاید باید با جراحی دستگاه گوارش آن را رفع نمایند. عواملی که باعث شکل گیری سیستم گوارشی می شوند نوع تغذیه و رژیم های غذایی هستند و بر اساس آن ها دستگاه گوارش شکل می گیرد.

دهان اولین عضوی می باشد که مربوط به دستگاه گوارشی می شود و وظیفه دریافت غذا را بر عهده دارد که این کار را با ساییدن و جویدن مواد غذایی انجام می دهد. بعد از دهان به حلق می رسیم که ماند چهار راهی از سمت بالا به بینی، از جلو به دهان، از پایین به ورودی نای و مری راه پیدا می کند بنابراین هنگام بلعیدن غذا ممکن است وارد هر کدام از این چند راهی ها شود در نتیجه وظیفه اصلی حلق این می باشد که یک راه را برای بلعیدن غذا باز می گذارد و بقیه راه ها را مسدود می کند.

مری لوله ای ۲۵ سانتی است که بعد از حلق قرار گرفته و غذاها را از دهان به معده انتقال می دهد، اگر مشکلی برای هر کدام از این اعضا پیش آید با مراجعه به دکترمی توان با جراحی دستگاه گوارش آن ها را رفع نمود.

معده از دیگر اجزای دستگاه گوارشی به شمار می رود که بافتی شبیه به کیسه دارد. از دیگر اجزای دستگاه گوارشی می توان روده کوچک و روده بزرگ را نام برد روده باریک بعد از معده قرار دارد و اندازه آن حدود ۷ متر می باشد غذا بعد از معده وارد روده کوچک می شود و بعد از آن به روده بزرگ راه پیدا می کند. لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا از دیگر قسمت های دستگاه گوارشی هستند که مواد شیمیایی را تجزیه می کنند.

جراحی دستگاه گوارش
جراحی دستگاه گوارشی

یکی از اصلی ترین قسمت های جراحی عمومی جراحی دستگاه گوارش می باشد، که شامل بررسی تشخیص و درمان بیماری های مختلف می شود. بیماری های دستگاه گوارشی شامل مری به راست روده، بیماری های جراحی کبد، پانکراس و مجاری صفراوی می شود. جراحی دستگاه گوارشی گاهی اوقات در بعضی از اندام ها که شامل دستگاه گوارش نمی شوند را در بر می گیرد مانند دیواره شکمی و طحال که بیماری را تشریح می دهند و می توانند باعث سرطان و توده های خوش خیم مری، کبد، طحال، مجرای صفراوی، معده، کیسه صفرا و پانکراس شود. خیلی از مشکلاتی که برای دستگاه گوارش پیش می آید ممکن است با دارو و تغییر شیوه زندگی درمان شوند اما بعضی مواقع باید به انجام جراحی دستگاه گوارش روی آورند.

موارد ضروری جراحی دستگاه گوارشی

گاهی اوقات ممکن است موارد ضروری پیش آید که متخصصان مجبور به جراحی شوند. بیماری هایی مثل آپاندیست و کولسیستیت از موارد ضروری هستند که احتیاج به عمل دستگاه گوارش دارند همچنین انسداد روده ها، سوراخ شدن روده از دیگر مواردی هستند که باید به صورت اضطراری عمل شوند. گاهی اوقات مشکلات جدی تری پیش می آید که مجبور می شوند با جراحی آن را رفع کنند مانند سرطان معده، سرطان کولون، سرطان لوزالمعده که برای پیشگیری از تشریح آن ها روی به عمل می آورند. پانکراتیت حاد و آسیب هایی که به شکم وارد می شود در بیمارانی که در قسمت اورژانس بستری هستند رایج می باشد.

دکتر جراح عمومی
جراحی دستگاه گوارش در حیطه تخصص چه دکتری می باشد؟

بدون شک هر کدام از ما در دوران زندگی خود با مشکلات دستگاه گوارشی رو به رو می شویم که مجبور خواهیم شد به دکتر جراح مراجعه نماییم. بعضی از بیماری هایی که در دستگاه گوارش رخ می دهد بسیار خفیف هستند و به مدت چند روز ممکن است درمان شوند. اما گاهی اوقات مواردی پیش می آید که شرایط حادتری به سراغ بیماران می رود و باید اقدامات لازم را هرچه سریع تر برای بهبود بیماری انجام دهند. جراحی دستگاه گوارش را بیشتر جراحان عمومی و متخصص دستگاه گوارشی با آندوسکوپی و محافظه کارانه انجام خواهند داد، از جمله بیماری هایی که به این صورت رفع می شوند شامل بیماری التهاب روده و زخم معده، ریفلاکس معده و … می شود.

توصیه پزشکان دستگاه گوارش

در زندگی روزه مطمئنا از انواع و اقسام خوراکی ها استفاده می کنید و از رژیم خاصی پیروی نمی کنید یا از طرفی بسیاری از افراد رژیم های خاصی را اتخاذ می کنند که ممکن است به دستگاه گوارش صدمه بزند؛ باید بگوییم که یکی از مهم ترین عواملی که می تواند کمک کند که به بیماری های گوارشی مبتلا نشویم رژیم غذایی می باشد. همان طور که می دانید دستگاه گوارش یکی از مهم ترین و پر رنگ ترین نقش ها را در حفظ سلامتی ما ایفا می کند و باید به آن توجه شود تا در اینده به بیماری های خاصی مبتلا نشویم و با عمل های سختی رو به رو نشویم.
همان طور که گفته شد متخصصان می گویند رژیم های غذایی مناسب می توانند از سرطان دستگاه های گوارشی بدن جلوگیری کنند و نشانه های سرطان را کاهش دهند اما گاهی اوقات ممکن است با رژیم غذایی هم نتوان جلوی این نوع از بیماری ها را گرفت. این نکته را باید بدانید که اکثر سرطان های مری، معده، صفرا و کبد نشانه هایی مثل سو هاضمه، سوزش سر دل، استفراغ، نفخ شدید، بی اشتهایی، ضعف و خستگی، خونریزی و … دارند که هر فردی باید از آن ها اطلاع داشته باشد تا در صورت بروز هر کدام از این موارد بتواند هر چه سریع تر به متخصص دستگاه گوارش مراجعه نماید.

نوشته‌های پیشین
معرفی رویدادهای جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته